O SUBARU

LPG SUBARU - Plyn pro pohon automobilů
Šetrný k životnímímu prostředí Výroba a použití Historie a úspěchy
Šetrný k životnímu prostředí
Perfektní kombinace ekonomiky a ekologie 
LPG vyráběné při těžbě zemního plynu nebo při zpracování ropy je ekologicky výhodnější než benzín či nafta. Je to zcela zvládnutá, bezpečná, uživatelsky a ekologicky přátelská technologie. Je to účelná alternativa paliva, šetřící peněženku a životní prostředí. Všeobecně se množství spalin, způsobených vozidly s pohonem na zkapalněný plyn počítá k nejnižším, které lze v současné době se spalovacími motory realizovat. Při použití LPG pro pohon automobilů vzniká ve srovnání s jinými palivy méně emisí spalin – to platí zejména pro klima ovlivňující CO2.
Nejen zachování, ale další růst počtu vozidel na LPG je významným příspěvkem k plnění směrnice EU o snížení skleníkových plynů v automobilovém průmyslu. Může se jednat o vozidla nová, ale i o přestavby starších vozů. Např. město Vídeň učinilo s programem městských autobusů na LPG zásadní krok ke snížení skleníkových plynů až o 50 %. Dalším ekologickým aspektem je nižší opotřebení motorů používajících LPG a jejich celková menší hlučnost, což má další významné ekologické aspekty (motory vydrží déle, není třeba tolik mazacích olejů).
Kvůli jeho pozitivní bilanci z hlediska vlivu na životní prostředí byla v některých státech Evropské unie daň z pohonných hmot až do roku 2018 zákonně stanovena v nejnižší sazbě; cena paliva je mimoto relativně nezávislá na vývoji cen ropy. Také proto Evropská unie zahrnuje celosvětově vedoucí alternativu zkapalněného plynu jako pohonné hmoty ke koncepcím, zasluhujícím podporu. Věříme, že brzo se to projeví i u nás!
Referenční informace
- Hybridní vozidla s pohonem na zkapalněný plyn z našeho Programu LPG dodržují mezní hodnoty platné normy EURO-4.
- Částice sazí odpadají téměř úplně.
- Každé jednotlivé vozidlo s pohonem na LPG redukuje při počtu ujetých kilometrů cca. 35.000 km zatížení skleníkovým plynem – kysličníkem uhličitým (CO2) o 1,19 tun za rok.
- Téměř žádné emise částic sazí (vozidla na LPG vůči vozidlům s naftovým pohonem).
- Výrazně nižší hlučnost (vozidla na LPG vůči vozidlům s naftovým pohonem).
Výroba a použití
Palivo - zkapalněný plyn pro pohon automobilů
Jako LPG byly původně označovány zkapalněné ropné plyny C2 – C5 (Liquefied Petroleum Gases), v současné době je tak označována směs propan-butan získaná jejich zpracováním. Zkapalněné ropné plyny lze získat ze dvou zdrojů a to ze zemního plynu (zhruba 60 % celkové bilance LPG) a z ropných rafinerií, z primárního i sekundárního zpracování ropy (zhruba 40 % celkové bilance LPG). Kondenzát oddělený ze zemního plynu má podobné složení a vlastnosti jako frakce C2 až C6 vydestilovaná v ropných rafineriích z primárního nebo sekundárního zpracování ropy. Zpracovávat obě tyto suroviny jako směs je velmi výhodné. Ropné rafinerie mají o nákup kondenzátu ze zemního plynu rostoucí zájem. Potenciál ropného LPG je limitován světovými zásobami ropy. Naopak se ale předpokládá zvýšení produkce LPG ze zemního plynu v souvislosti s jeho očekávaným rostoucím využitím. S tím související zvýšení těžby zemního plynu a jeho lepší zpracování by mělo zvýšit dostupnost LPG, což by mělo vést i k následnému mírnému zvýšení jeho využití jako pohonné hmoty v dopravě, kde je adekvátní alternativou benzinu nebo naftě.
Kapalný plyn samotný je běžně používán téměř v každé domácnosti, např. v jednorázových zapalovačích nebo kempinkových vařičích. Dokonce i olympijský oheň již léta svítí díky LPG.
Co je LPG?
- LPG je směsí kapalných plynů.
- LPG, který zkapalňuje pod nízkým tlakem cca. 8 bar, se skládá z uhlovodíků propanu a butan a jejich směsí.
- LPG se vyznačuje vysokou koncentrací energie.
- LPG se vyznačuje vysokou antidetonační stálostí.
- Požadavky na LPG jsou v rámci Evropy stanoveny v DIN EN 589 a umožňují tak bezproblémové mezinárodní použití.
Historie a úspěchy
Celosvětově vedoucí alternativa pohonné hmoty
Zkapalněný plyn pro pohon automobilů celosvětově je nejvíce rozšířené alternativní palivo: Asi 10 milionů vozidel jezdí s pohonem na zkapalněný plyn.

Poprvé byl zkapalněný plyn pro pohon automobilů použit v roce 1920 v Americe.

V šedesátých letech dospěla tato technologie do Evropy, v maximálním rozsahu se zkapalněný plyn používá teprve od osmdesátých let.

Zde u nás se LPG od té doby těší pozornosti stále většího množství nadšených příznivců. Hlavními důvody pro rostoucí oblibu LPG jsou přirozeně příznivá cena za litr paliva a šetrnost k životnímu prostředí.

Česká republika patří k zemím s dlouhou tradicí používání LPG jako paliva pro pohon motorových vozidel.

Spotřeba LPG v dopravě v ČR je v posledním desetiletí poměrně stabilní, osciluje v intervalu 80 až 90 kt ročně. 

LPG jako palivo je v ČR zvýhodněno nižší sazbou spotřební daně. 

Odhaduje se, že je v tuzemsku provozováno okolo 170–200 tis. vozidel s LPG zástavbou, prakticky výhradně v kategorii osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.

Pohon LPG v největší míře využívají vozidla staršího data výroby – Š 120, Š Favorit a Š Felicia. Nutno konstatovat, že přestavby i těchto starších vozidel, které často nejsou vybaveny katalytickým konvertorem výfukových plynů, jsou z hlediska pozitivních dopadů na životní prostředí velmi žádoucí. 

V ČR existuje velmi kvalitní infrastruktura čerpacích stanic LPG, jedna z vůbec nejhustších v Evropě, s dojezdovou vzdáleností nepřesahující 100 km.

Ze strany EU a v mnoha sousedních zemích je cenově příznivá a z hlediska životního prostředí šetrná alternativa výslovně doporučena a v zemích Evropy se již dávno etablovala.