O SUBARU

LPG SUBARU - Technika
LPG Program Funkce Provoz Bezpečnost Záruka
LPG Program
Technologie vyhovující nejvyšším nárokům na kvalitu, bezpečnost a spolehlivost.
Stále se zvyšující ceny pohonných hmot a vysoké zatížení životního prostředí jsou podnětem k nalezení účelného řešení. Subaru ČR ve spolupráci s holandským výrobcem Vialle sází na inovační technologii a celosvětově vedoucí, příznivou alternativu paliva – zkapalněný plyn LPG.

Zkapalněný plyn pro pohon automobilů je v několika okolních zemích i daňově zvýhodněn, u nás k tomuto bohužel ještě nedošlo. Zkapalněný plyn, který stojí v průměru pouze 16 Kč za litr, konec konců ve srovnání k vozidlům s benzinovým a dieselovým pohonem snižuje i zatížení životního prostředí nižšími emisemi škodlivin. Také v oblasti bezpečnosti nejsou vozidla s pohonem na LPG vůči vozidlům s benzínovým pohonem nijak znevýhodněny – něměcký institut ADAC toto potvrzuje.

SUBARU ČR využívá zkušeností holandské společnosti Vialle, a ve spolupráci s dovozcem těchto systémů do ČR provádí do svých modelů zástavbu této inovační technologie LPi, vyhovující nejvyšším nárokům na kvalitu, bezpečnost a spolehlivost.

Technologie pohonu Vialle LPi na zkapalněný plyn byla přizpůsobena pro modely Subaru a vyzkoušena v dlouhodobých testech. Vialle a Subaru nejprve přestaví jedno vozidlo ve svých dílnách a provede nastavení a emisní testy . Vytvoří vhodný program pro řídící jednotku a provedou se homologační zkoušky. Jakmile jsou všechny tyto procedury úspěšně dokončeny, zpracuje se dokumentace a připraví podklady pro další montáže. Teprve potom Subaru ČR, s.r.o. schválí sériovou zástavbu do modelů, které dováží, protože jedině tímto profesionálním přístupem je zaručena kvalita systému a montáže, která nám dovoluje na vozidla přestavěná v našem Programu LPG držet tříletou garanci (nebo do ujetí 100 000 km).

Modely, vybavené touto přestavbou, profitují z bivalentního principu - to znamená, že se nemusíte vzdávat Vaší benzínové nádrže. Právě naopak - dokonce můžete během jízdy pohodlně pomocí tlačítka přepnout z provozu na LPG na benzínový pohon – a disponovat tak ještě větším dosahem a větší flexibilitou.
Zkrátka a dobře
Náš Program LPG je alternativou. Natankujete na jedné ze současných cca 800 čerpacích stanic LPG a ušetřete tak 40 - 50% nákladů při tankování. Přejděte na jednu z nejůspěšněších hybridních technologií pohonu na zkapalněný plyn a užijte si všechny výhody v některém z našich modelů Subaru.

Jedná se o moderní zařízení vstřikující zkapalněný plyn, které umožňuje značnou úsporu provozních nákladů. Samozřejmostí je plná záruka na váš vůz (3 roky/100.000 km) a tradičně bezproblémový provoz a spolehlivost. Toroidní nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru a plnící hrdlo je elegantně skryto pod víčkem nádrže na benzín, takže nic neruší elegantní křivky vozu. Systém LPG vyžaduje mírně zvýšené náklady na údržbu ve formě častější výměny zapalovacích svíček, kontroly ventilové vůle, kontroly těsnosti celého LPG systému a nádrže. Tyto náklady jsou však výrazně převáženy úsporou nákladů za palivo díky zásadnímu cenovému rozdílu benzínu a plynu. Jak vyplyvá z níže uvedené tabulky, celková úspora při ujetí 105.000 kilometrů činí například u vozu Outback 2,5 téměř 100.000,- Kč včetně DPH.

Objemy nádrží:  Legacy/Outback – 61 l                                           Ceník:  Outback – 64 800 Kč vč. DPH,  Legacy – 64 800 Kč vč. DPH
Funkce
Flexibilita – výhodnost - spolehlivost
Popis funkce inovační hybridní technologie pohonu Vialle LPi na zkapalněný plyn (LPG)
Systém LPG, který používáme v našem Programu LPG se nazývá " vícebodové vstřikovaní kapalného LPG " nebo zkráceně LPi.
V tomto systému vstřikování není LPG dodáváno do motoru v plynném stavu, ale je vstřikováno do sacího potrubí v kapalné podobě. To až neuvěřitelně zlepšuje vlastnosti LPG zařízení. Automobily s LPi se mohou srovnávat s benzinovými vozidly, není zde žádný znatelný rozdíl ve výkonu, řídících postupech a emisích výfukových plynů. Problém zpětných zášlehů je také minulostí. Vialle vyvinulo tuto revoluční techniku a je také jediným výrobcem.
LPi systém nám dává výhodu pro pozdější vývoj v systémech ovládání motoru, jak současných tak budoucích.
Způsob funkce zařízení na zkapalněný plyn se podobá benzinovému vstřikovacímu zařízení
Zkapalněný plyn pro pohon automobilů (nazývaný také tekutý plyn nebo LPG), je samostatnými přívody přiváděn pod tlakem přímo před sací ventily jednotlivých válců. Vstřikovací množství plynu řídí mikroprocesor a zajišťuje příznivé spalování v motoru s nízkým obsahem škodlivin. Zařízení LPi se snaží v co největší míře využívat řídící jednotku motoru. Snímá tedy dobu vstřiku a té přiřazuje dobu vstřiku LPG. Pro výpočet korekcí bohatosti zatížení a předstihu je zde benzinová jednotka a je tedy výhodné nechat ji nadále pracovat a řídit. Aby mohlo zařízení LPi pracovat korektně musí vstřikovat kapalinu. Vzhledem k tomu, že za normálních podmínek by docházelo v oblastech motoru ke zplynování, je v nádrži umístěné čerpadlo, které zajišťuje potřebné zvýšení tlaku a cirkulaci LPG.

Od čerpadla do motorového prostoru vedou vysokotlaké hadice - narozdíl od ostatních zařízení naše LPi nepoužívá měděné trubky. Tyto vysokotlaké hadice totiž lépe izolují protékající plyn od okolních zdrojů tepla a kladou též menší odpor protékající kapalině. Jsou dostatečně pevné aby vydržely tlak do 3 MPa. Mezi nádrží a vstřiky je rozvodný blok, který obsahuje regulátor tlaku, snímač tlaku a uzavírací ventil. Udržuje tlak ve vstřikovačích a v případě potřeby uzavírá LPG vedení. Odtud je LPG vedeno ke vtřikům LPG a nespotřebovaná část se přes rozvodný blok zpětným vedením vrací do nádrže.

Modely Subaru, speciálně přizpůsobené k provozu na zkapalněný plyn a vybavené zařízením Vialle Vám zaručují optimální využití ekonomických a ekologických výhod.
Provoz
Provozování LPi systému
V souladu s instrukcemi výrobce / dovozce vozidla musíte s Vaším novým vozem ujet určitý počet kilometrů na benzín. Během této doby neužívejte LPG systém. Jestliže výrobce nebo dovozce neurčí počet kilometrů ujetých na benzín, Vialle doporučuje ujet nejméně 2000 km na benzín. (Pro zcela nové vozy zakoupené s LPG).
LPi vždy startuje na benzin. Tento systém zajišťuje že motor poběží krátký čas po startu na benzín. Doba pro přepnutí může být delší , pokud je zvoleno LPG pak během této doby bliká modrá kontrolka. Tato metoda ochraňuje benzinové čerpadlo před chodem na sucho a benzinové vstřiky před zalepením nečistotami. Je to nejlepší možná ochrana pro zajištění toho aby celý benzinový systém fungoval správně. Brzy potom je provedeno automatické přepnutí na LPG a modrá LED indikující chod na LPG zůstane trvale svítit.
Doporučujeme Vám informovat pojišťovnu, že máte ve vozidle namontováno LPG a zjistit zda pojistka pokrývá i LPG systém.
Spotřeba paliva
Protože LPG má nižší energetickou hodnotu na litr než benzín, spotřeba paliva bude na LPG až o 10-20% vyšší než srovnatelná spotřeba paliva na benzín.
Výkon

Vaše vozidlo je vybaveno systémem který vstřikuje LPG do motoru v kapalné formě. Tento systém je rovnocenný benzinovému a užívá co nejlepším možným způsobem elektroniku vozidla. Při jízdě na LPG je výkon Vašeho vozidla rovnocenný jako při jízdě na benzin.

Přepínání paliv
Můžete přepínat z jednoho paliva na druhé zmáčknutím ovládacího tlačítka. Když vozidlo jede na LPG svítí kontrolka modře, pokud jedete na benzin svítí červená.
Když přepnete z benzínu na LPG , kontrolka bude krátký čas blikat. To znamená že přepnutí je zahájeno ale Vaše vozidlo ještě jede na benzín . Potom když se kontrolka rozsvítí nepřerušovaným modrým světlem proběhlo přepnutí na LPG.
Indikace chyb
LED které indikují stav paliva mohou také sloužit jako ukazatel případné závady. Když Led bliká mezi červenou a modrou nebo když jedna LED zůstává pomalu blikat, kontaktujte svého dealera. ( viz také " Co dělat v případě poruchy").
Ukazatel stavu paliva
Zde je zobrazováno kolik paliva zbývá v LPG nádrži. Tento ukazatel může být kombinován s přepínačem nebo to může být samostatná řada LED. Ukazatel stavu paliva ukazuje stav paliva v nádrži v procentech čistého objemu nádrže (to je MAXIMÁLNĚ 80% celkového objemu nádrže).
Ukazatel obsahuje 5 modrých LED. Když je LPG nádrž plná svítí 5 modrých LED . Když je LPG spotřebováváno modré led postupně pohasínají. Každá LED reprezentuje 20% čistého objemu nádrže. Když zhasne poslední modrá LED rozsvítí se červená indikující že Vám zbývá posledních 20% paliva v nádrži.
Minimální rezerva benzínu
Protože LPi systém vždy startuje na benzín mělo by v benzinové nádrži být alespoň 20 litrů paliva. To je třeba pro zajištění toho aby benzinové čerpadlo neběželo nasucho což vede k jeho mechanickému poškození. Protože Vaše vozidlo vždy běží nějaký čas na benzín není třeba přepínat po nějaké době do benzinového režimu po nějakém určitém počtu ujetých kilometrů. Benzinové starty vedou podle druhu provozu k průměrné spotřebě cca 1 l benzínu na 200 km.
Jízda bez LPG
Nedoporučujeme zcela vyjíždět nádrž LPG. Jestliže se přesto stane že se nádrž zcela vyprázdní a vy natankujete může se stát že bezpečnostní ventil průtoku paliva uzavře palivo a nedovolí přepnout na LPG. Pokud se to stane vozidlo nebude možno přepnout na LPG. Doporučení pro takovou situaci je nechat vozidlo chvíli stát v klidu nebo pokračovat na benzín a zkusit přepnout po 10-20 km. Vozidlo by mělo jít opět normálně přepnout a nadále fungovat bez jakýchkoliv problémů.
Plnění LPG
Pokud budete tankovat LPG poprvé, zeptejte se obsluhy nebo dealera na postup . Postupujte podle instrukcí na čerpacím stojanu a opatrně. Vaše vozidlo je vybaveno automatickým uzavíracím ventilem který přeruší tankování po dosažení hranice maximálního plnění a zastaví ukazatel čerpadla.

Poznámka - platí v zahraničí, v ČR je u čerpacích stanic obsluha a manipulace je zpravidla nepovolaným osobám zakázána. Pokud se ukazatel zastaví nebo výrazně zpomalí ukončete tankování aby jste předešli poškození plnícího ventilu a čerpadla LPG.
Tankování LPG v zahraničí
Pokud budete tankovat v zahraničí budete potřebovat speciální tankovací adaptér. Váš partner Subaru by měl být schopen Vám poskytnout správný adaptér.
Údržba a servis
Držte se předepsaných hodnot určených výrobcem vozidla. Jediný další úkon je kontrola těsnosti LPG soustavy. V případě že zjistíte netěsnost přepněte na benzín a kontaktujte svého dealera.
Co dělat v případě poruchy
V případě že na Vašem vozidle zjistíte poruchu, nejprve přepněte vozidlo na benzin a zkontrolujte jestli porucha nadále trvá. Nepokoušejte se opravovat vozidlo osobně. Vždy kontaktujte vašeho dealera. Má znalosti , zkušenosti a vybavení k vyhledání a opravě poruchy na vašem vozidle. Nedávejte své vozidlo k opravě LPG nevyškolené osobě . Raději vždy vyhledejte servis vašho dealera. Popisujte vždy závady tak přesně jak je to možné , můžete tím zabránit dlouhému čekání na opravu vozidla.
LPi může být vypnut vyjmutím 4 hlavních pojistek. Jsou umístěny poblíž baterie.
Bezpečnost
S bezpečností ve výhodě
Náš Program LPG je přezkoušen a v oblasti bezpečnosti v ničem nezaostává za benzínem poháněnými osobními automobily.
Bezpečnostní prvky při přestavbě automobilů na LPG
Tlaková nádrž 
Je vyrobena z oceli, sváry jsou provedeny kvalitní technologií. Nádrž je zkoušena tlakovou zkouškou na tlak 67 bar. (tlak při čerpání LPG je 10 bar 
Upevnění tlakové nádrže 
Ve vozidle je z bezpečnostních důvodů zkoušeno nárazovou zkouškou EHK č. 32 a dynamickou zkouškou. 
Víceúčelový ventil 
Omezuje naplnění nádrže na 80%, je vybaven tlakovou a tepelnou pojistkou, která při zvýšení tlaku odpouští plyn mimo prostor vozidla. Funkčnost se zkouší "Bon fire" testem. 
Plynotěsná schránka 
Společně s odvětrávacím potrubím, odvádí případný uniklý plyn mimo prostor vozidla. Důležité je upevnění a zajištění hadice odvětrávacího potrubí sponami a použití průchodek.
I německé společnosti ADAC a Öko-Test prověřovali bezpečnost vozidel s pohonem na zkapalněný plyn a potvrdili
"Z praxe, ale i z těch zemí, kde je schváleno relativně mnoho automobilů s pohonem na zkapalněný plyn neexistují žádné důkazy, svědčící o tom, že u těchto vozidel existuje zvýšené bezpečnostní riziko. Nárazové a požární testy ukazují, že automobily s pohonem na zkapalněný plyn jsou stejně bezpečné, jako srovnatelná benzínová vozidla." (Zdroj: www.adac.de Heslo: Autogas) 

"Automobily s pohonem na zkapalněný plyn jsou bezpečné. O tom se lze denně přesvědčit v zemích jako Itálie, kde jezdí přinejmenším více než milion osobních aut s pohonem na zkapalněný plyn a nebylo možno prokázat žádné zvýšené nebezpečí požáru nebo exploze. (Zdroj: Öko-Test, sešit 10/03)
Záruka
Kvalita, bezpečnost a spolehlivost se zárukou
Na všechna nová vozidla LPG Programu poskytuje SUBARU ČR při koupi vozu u našich autorizovaných partnerů tři roky záruky (nebo do ujetí 100.000 km, dle toho, co nastane dříve).