O SUBARU

Technologie SUBARU - Symmetrical AWD
Subaru se s ohledem na optimální stabilitu, bezpečnost a jízdní schopnosti soustřeďuje na pohon Symmetrical AWD, jenž zahrnuje podélně uložený plochý motor SUBARU BOXER s protiběžnými písty a symetricky koncipovaný hnací řetězec 4WD. Toto jedinečné hnací ústrojí bylo ústředním tématem vývoje automobilky Subaru již od uvedení celosvětově prvního osobního vozu s pohonem 4WD před čtyřmi desítkami let. Celá soustava pohonu, od podélně uloženého plochého motoru s protiběžnými písty až po diferenciál zadní nápravy, dodržuje přísně symetrické uspořádání v jedné linii. Charakteristiky podélně uloženého plochého motoru boxer, který lze zabudovat níže než obvykle, se násobí možností posunutí těžiště vozidla co nejníže a zároveň směrem do středu celého vozu. Extrémní jízdní schopnosti, které toto špičkové vyvážení hmotnosti poskytuje, jdou ruku v ruce se skvělými záběrovými schopnostmi díky pohonu 4WD s potlačením bočních a podélných náklonů karoserie, ke kterým dochází při průjezdu zatáčkami a brzdění. Výsledkem je tak maximální stabilita v každé jízdní situaci. Podvozek svojí konstrukcí potlačuje kolébání vozidla, což se projevuje ve vyšším jízdním pohodlí a příjemnějším pobytu na palubě pro všechny cestující.

Pohon Symmetrical AWD od Subaru se nabízí v několika různých variantách v závislosti na typu vozidla a použité převodovce.

SOUVISLOST MEZI HNACÍM ŘETĚZEM A JÍZDNÍMI SCHOPNOSTMI VOZU

V případě koncepce pohonu FWD a RWD, kde nejsou poháněna všechna čtyři kola jako u hnacího ústrojí AWD, mohou být kola poháněné nápravy vystavena nadměrnému zatížení. Při průjezdu zatáčkou pak mohou vstoupit do hry příčné síly a vůz v důsledku nedostatečné trakce může náhle změnit směr jízdy k vnější straně poháněných kol. Soustava pohonu AWD naproti tomu rozděluje hnací moment ve vyváženém poměru mezi všechna čtyři kola. To je zárukou maximálně neutrálního chování, neboť vůz neztrácí záběrové schopnosti ve směru jízdy, a to ani při průjezdu zatáčkou. Pokud jedno z kol začne na kluzkém povrchu vozovky ztrácet trakci, zbývající trojice poháněných kol dokáže zajistit požadované záběrové schopnosti, které prokluz vykompenzují. Oproti soustavám pohonu FWD a RWD vůz vykazuje výrazně lepší záběrové schopnosti, a tedy i vyšší bezpečnost jízdy. Jsou-li poháněna všechna čtyři kola, vůz se stejně výkonným motorem zároveň mnohem lépe zrychluje než vozy s pohonem pouze předních nebo zadních kol. Ruku v ruce s tím jde koncepce Symmetrical AWD, kterou nabízí výhradně Subaru, umožňující nižší zástavbu celého pohonu do vozidla. Nižší těžiště má přímou souvislost se stabilnějším chováním vozidla při průjezdu zatáčkami. Tyto charakteristiky pohonu Symmetrical AWD zajišťují stabilnější jízdní vlastnosti za nejrůznějších jízdních podmínek, což pro řidiče znamená vyšší pocit bezpečí. Tato jedinečná koncepce má jednoduše mílový náskok z pohledu stability na silnici, ať již na okreskách nebo dálnicích, stejně tak jako nekvalitních vozovkách s nejrůznějším povrchem. Řidič se nemusí zdaleka tolik znepokojovat řízením a neunaví se tak snadno. To je zároveň důležitý bezpečnostní aspekt z pohledu předcházení případným nehodám.
STÁLÝ POHON VŠECH KOL AWD S AKTIVNÍM ROZDĚLOVÁNÍM TOČIVÉHO MOMENTU
(Model WRX STI)
Tento typ pohonu AWD byl navržen speciálně pro modely s pětistupňovou automatickou převodovkou E-5AT (s režimem manuálního řazení), kde nabízí dravou sportovní jízdu se snadným projížděním zatáček a při zachování nezbytné jízdní stability poskytované typickým pohonem Symmetrical AWD. Hnací moment je nerovnoměrně rozdělen mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55. Vyšší hnací moment posílaný na zadní nápravu potlačuje nepříjemnou nedotáčivost při průjezdu zatáčkami, typickou pro vozy z pohonem 4WD, a vůz tak dokáže nabídnout hladkou a agilní ovladatelnost. V závislosti na jízdních podmínkách se rozdělení hnacího momentu automaticky řídí až do shodného poměru 50:50 mezi kola přední a zadní nápravy s ohledem na sportovní charakter a vysokou stabilitu jízdy.
STÁLÝ POHON VŠECH KOL AWD A CENTRÁLNÍ DIFERENCIÁL S VISKÓZNÍ SPOJKOU
(Modely Outback, Legacy a Forester v provedení 5MT/6MT)

Tento typ pohonu AWD byl navržen pro vozy s manuální převodovkou; jeho jednoduchá koncepce se skládá z centrálního diferenciálu s viskózní spojkou (LSD). Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Tímto jsou zajištěny maximální záběrové schopnosti, a řidič se tak může plně spolehnout na vysokou jízdní stabilitu. Dojde-li k prokluzu předních nebo zadních kol a následně ztrátě trakce, samosvorný diferenciál s viskózní spojkou zachovává optimální rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu. Výhody flexibilní změny převodových stupňů u manuální převodovky při sportovní jízdě se tak spojují s maximálními záběrovými schopnostmi.