O SUBARU

LPG SUBARU - Nejčastější otázky o LPG
Otázky k bezpečnosti Otázky k hospodárnosti Otázky k technice Otázky k jízdní praxi
Otázky k Bezpečnosti
Zda a jak je vůbec vozidlo s pohonem na zkapalněný plyn bezpečné?
Náš LPG Program je přezkoušen a v oblasti bezpečnosti v ničem nezaostává za benzínem poháněnými osobními automobily.
Dle ADAC potvrdily bezpečnost nárazové a požární testy:"Z praxe, ale i z těch zemí, kde je schváleno relativně mnoho automobilů s pohonem na zkapalněný plyn neexistují žádné důkazy, svědčící o tom, že u těchto vozidel existuje zvýšené bezpečnostní riziko. Nárazové a požární testy ukazují, že automobily s pohonem na zkapalněný plyn jsou stejně bezpečné, jako srovnatelná benzínová vozidla."
Öko-Test je o převažující bezpečnosti přesvědčen: "Osobní automobily s pohonem na zkapalněný plyn jsou bezpečné. O tom se lze denně přesvědčit v zemích jako Itálie, kde jezdí přinejmenším více než milion osobních aut s pohonem na zkapalněný plyn a nebylo možno prokázat žádné zvýšené nebezpečí požáru nebo exploze.
Co se stane při nehodě – Může potom zařízení zkapalněného plynu explodovat?
Nádrže zkapalněného plynu jsou vybaveny pojistnými ventily pro případ prasknutí potrubí. Pokud by byla při nárazu nádrž vytržena z upevnění a potrubí odtrženo, jsou příslušné přípoje okamžitě uzavřeny. Všechny nádrže jsou vybaveny přetlakovým ventilem, takže v případě požáru může plyn kontrolovaně unikat a bezpečně shořet. Tím je zabráněno roztržení ocelové nádrže zkapalněného plynu při příliš velkém žáru. Protože přezkoušený průtržný tlak je mnohonásobně vyšší než provozní tlak zkapalněného plynu, neexistuje žádné riziko výbuchu.
Co se stane, když dojde k defektu pneumatiky a nemám rezervní kolo?
Pokud nevozíte rezervní kolo, měli byste v souladu se zákonem mít vozidlo vybavenou jednou z alternativ dojezdových sad - pro všechny případy je možné dodat sprej, jehož směsí lze při menším poškození pneumatiku utěsnit a doplnit vzduch natolik, že lze dojet do nejbližšího pneuservisu.
Otázky k hospodárnosti
Komu se vyplatí vybavení zařízením LPG?
Zkapalněný plyn pro pohon automobilů je výhodná alternativa paliva, která současně šetří životní prostředí a vyplatí se každému, kdo chce profitovat z výhodných cen paliva. Dle ADAC je zkapalněný plyn pro pohon automobilů ve srovnání s benzínem, naftou a zemním plynem v současné době nejvýhodnější alternativou v oblasti pohonných hmot (Zdroj: Tisková informace ADAC z 31.10.2006).
Na základě ekologických výhod je zákonně pevně stanovena daň z pohonných hmot, takže se cena za litr pohybuje přibližně u poloviny ceny benzínu.
Pro životní prostředí se vyplácí již od prvního kilometru: Plynové systémy jsou k životnímu prostředí šetrnější než benzínové nebo naftové (Öko-Test 10/03).
Od kdy se vyplatí náklady, spojené s vybavením zařízením pro pohon LPG?
Na základě nízké ceny paliva za litr zkapalněného plynu pro pohon automobilů lze již při relativně nízkém počtu ročně ujetých kilometrů realizovat krátké doby amortizace. Ty vycházejí kratší i vůči srovnatelným modelům s jinými alternativními koncepcemi.
Proč stojí litr LPG asi polovinu ceny benzinu?
Na základě ekologických výhod je pro zkapalněný plyn pro pohon automobilů zákonodárným orgánem pevně předepsána daň z pohonných hmot.
Zatížení ekologickou daní je podstatně nižší než u benzinu nebo nafty.
Cena zkapalněného plynu pro pohon automobilů se ve srovnání s ostatními pohonnými hmotami vyznačuje vysokou stálostí ceny.
Jsou se zařízením pro pohon zkapalněným plynem spojeny výhody u daně z motorových vozidel nebo pojištění?
Jak daň z motorového vozidla, tak i zařazení pojištění motorového vozidla zůstávají vybavením na zkapalněný plyn pro pohon automobilů beze změny.
Existují ovšem pojišťovatelé motorových vozidel, kteří pro ekologická vozidla jako vozidla na pohon se zkapalněným plynem poskytují při povinném ručení rabat 10-15%. Srovnání se vyplatí.
Proč vzniká při použití LPG vyšší spotřeba?
Zkapalněný plyn pro pohon automobilů má ve srovnání s obvyklými benzinovými pohonnými hmotami nižší hustotu a tím nižší výslednou energetickou hodnotu, čímž má vozidlo trochu vyšší litrovou spotřebu.
Na základě nižší ceny za litr zkapalněného plynu pro pohon automobilů je však zvýšená spotřeba více než kompenzována.
Ve srovnání s jinými alternativními palivy má zkapalněný plyn pro pohon automobilů vynikající energetické vlastnosti: U zemního plynu vychází zvýšená spotřeba výrazně vyšší, dosah se značně zmenšuje (cca. 250 km u zemního plynu vůči až 500 km u LPG).
Otázky k technice
Co je vlastně LPG?
LPG je tekutý plyn, směs z propanu a butanu.
Propan a butan jsou uhlovodíky, zkapalňující pod nízkým tlakem.
Při použití LPG vzniká ve srovnání s jinými pohonnými hmotami méně emisí spalin.
LPG je výhodná alternativa paliva, která současně šetří životní prostředí.
Kapalné skupenství plynu zjednodušuje přepravu, uskladnění a vlastní čerpání.
LPG je označován také jako tekutý plyn, LPG nebo GPL.
LPG je používán pro pohon spalovacích motorů; pod označením tekutý plyn se v běžném životě používá v zapalovačích, kempinkových vařičích, plynových sporácích apod.
Požadavky na LPG jsou v rámci Evropy jednotně stanoveny v DIN EN 589 a umožňují tak bezproblémové mezinárodní použití.
Jednou z nejvýraznějších vlastností LPG je jeho vysoká antidetonační stálost.
Jak a kde se LPG vyrábí?
Kapalný plyn popř. LPG je v rámci EU získáván z 60% přímo z ropných polí a nalezišť plynu a ze 40% při zpracování ropy.
Ve vlastním smyslu je LPG vedlejší produkt, šetřící zdroje, který m.j. vzniká při zpracování surové ropy.
Čím se LPG liší od zemního plynu?
Více se dozvíte v kapitole: výhody vůči zemnímu plynu CNG.
Má LPG zařízení vliv na výkon mého vozidla?
Neexistují žádné podstatné dopady na výkon motoru a komfort.
Téměř žádné omezení užitné hodnoty vozidla.
Pouze nepatrný úbytek ložného prostoru: Montáž nádrže v prohlubni rezervního kola šetří místo.
Trochu zvýšená spotřeba paliva v provozu se zkapalněným plynem (technicky podmíněna modelem vozidla, způsobem jízdy a oblastí).
LPG se efektivně spaluje, takže je palivo optimálně využito a optimální intervaly údržby zůstávají pro uživatele zachovány.
Může moje vozidlo se zařízením LPG jezdit pouze a výlučně na LPG?
Ne, zabudování zařízení LPG je dodatečné vybavení – nikoliv přestavba. Tzn. že benzinová nádrž zůstává zachována a může být dále použita (bivalentní princip).
Benzínová rezerva je ovšem z technických důvodů nutná pro startování vozidla.
Které modely Subaru mohu nechat vybavit zařízením na LPG?
Do LPG Programu jsou zahrnuty v ČR následující modely (modelový rok 2011):
Subaru Outback 2.5i
Subaru Legacy 2.5i
Z technických důvodů není montáž zařízení LPG možná u Subaru Justy, Impreza, Forester jakož i u všech šestiválcových modelů a modelů turbo.
Na co musím dát při montáži zařízení LPG pozor?
Neodborně instalované zařízení pohonu na zkapalněný plyn může mít za následek vysoké následné náklady.
K zamezení možných problémů při předepsaném zkušebním řízení a schvalování zvolte pouze autorizované partnery Subaru a certifikovaná zařízení ze Subaru LPG Programu s příslušnými atesty emisí výfukových plynů.
Záruka na nový vůz Subaru je poskytována pouze při dodatečném vybavení zařízením ze Subaru LPG Programu,
schváleným SUBARU ČR.
Otázky k jízdní praxi
Co se stane, když je nádrž zkapalněného plynu náhle prázdná?
Spínač provozu na zkapalněný plyn na přístrojové desce udává ve čtyřech intervalech (modrá LED-dioda) množství zkapalněného plynu v nádrži. Rozsvítí-li se poslední modrá LED-dioda zbývá v nádrži ještě cca. 5 litrů, takže musí být provedeno dočerpání.
Při prázdné nádrži zkapalněného plynu přepne vozidlo během jízdy automaticky na benzinový provoz.
Bivalentní princip vozidla, vybaveného inovační hybridní technologií pohonu na zkapalněný plyn LPG Programu zaručuje, že vozidlo může jet v režimu pohonu jak na LPG, tak benzin.
Stiskem tlačítka lze dokonce během jízdy měnit mezi provozem na LPG a benzin.Rezerva benzinu je tak jako tak nutná, protože vozidlo startuje v benzinovém provozu a teprve potom eventuelně opět přepne na provoz v režimu pohonu na LPG.
Kde naleznu v ČR čerpací stanice LPG?

Najít čerpací stanici nebude žádný problém. V ČR existuje velmi kvalitní infrastruktura čerpacích stanic LPG, jedna z vůbec nejhustších v Evropě, s dojezdovou vzdáleností nepřesahující 100 km. V roce 1995 jich bylo 75 a nyní téměř 800. Jsou i u některých řetězců čerpacích stanic (Benzina, JET, Shell, Euro Oil aj.).

Většinu ze stanic můžete nalézt i na stránkách Klubu LPG: www.lpg.cz/cerpaci_st/cerpacky2007.php/

Kde a jak načerpám zkapalněný plyn v zahraničí?
LPG jako palivo je rozšířené téměř po celém světě. V Evropě je Vám k dispozici cca. 19.000 čerpacích stanic s zkapalněným plynem, není možné čerpat jen ve Španělsku, Finsku a na Islandu.
Používají se tři systémy plnění, pro odlišné systémy existují adaptéry k dostání i v ČR.
a) italský systém (kleštinová pistole) – ČR, SR, Itálie, Polsko, Chorvatsko, Slovinsko, Maďarsko a další, převážně čerpání s obsluhou
b) holandský systém (bajonetový závit) – Nizozemí a Velká Británie, samoobslužné čerpání
c) belgický systém (převlečná matice) – Belgie a Německo, samoobslužné čerpání
Ze strany EU a v mnohých sousedních zemích je LPG jako cenově výhodná a z hlediska životního prostředí přínosná alternativa pohonu automobilů výslovně doporučena.
V mezinárodním měřítku kolísají ceny zkapalněného plynu pro pohon automobilů mezi 0,28 € a 0,68 € za litr.
Mezinárodní označení zkapalněného plynu pro pohon automobilů Autogas:
LPG (Liquified Petroleum Gas)
GPL (Gaz Petroleum Liquide)
…a co se stane, když omylem načerpám zemní plyn?
Rozdílné, normované čerpací systémy a plnicí hrdla zamezují záměně.
Smějí vozidla s pohonem na zkapalněný plyn parkovat v podzemních garážích?
Ano, odstavení vozidel, provozovaných se zkapalněným plynem, i v podzemních garážích zásadně přípustné.
Nezávisle na tom však ponechává domovní právo každému majiteli garáží na vůli, kterým vozidlům umožní vjezd.
Platí pro vozidla Subaru LPG Programu v zásadě stejné hodnoty jako pro srovnatelné modely s benzinovým pohonem?
Ne, osobní vozy Subaru s pohonem na LPG se v některých bodech odlišují od hodnot daných za základ v prospektu benzinových modelů:
- Pokles emisí CO2 o cca. 10%
- Mírné zvýšení výkonu
- Zvýšená spotřeba až o cca. 10-20% (v závislosti na vozidle, modelu, způsobu jízdy, hmotnosti a oblasti)
- Nepatrné omezení zavazadlového prostoru

U modelů s palubním počítačem nelze realizovat výpočet dosahu a spotřeby paliva, protože počítač není schopen spotřebu zkapalněného plynu pro pohon automobilů při výpočtu zohlednit.
Při dodatečné hmotnosti 40 kg může být mírně ovlivněno chování při brzdění, ovládání a zrychlení a také užitečné zatížení.
Kde získám více dalších informací?
Informace leze získat u autorizovaných partnerů Subaru

Další užitečné odkazy: 
www.autogascoubal.cz 
www.lpg.cz 
www.calpg.cz