O SUBARU

BEZPEČNOST SUBARU - Pasivní bezpečnost
Kolize zepředu / zezadu Boční kolize, převrácení vozu Ochrana chodců

Od samého počátku výroby automobilů se značka SUBARU zaměřuje s maximálním důrazem na vývoj “bezpečné technologie” tak, aby byla při kolizích zajištěna maximální ochrana. Automobily značky SUBARU obsahují četné technologie navržené k ochraně cestujících i chodců. Při navrhování každé části vozidla usilujeme o garantování maximální bezpečnosti v případě kolize a o začlenění do jedinečného konceptu SUBARU společně s prvky jako „kruhové rámy pro vyztužení karosérie“ nebo koncepce motoru, která chrání cestující před šokem v případě nárazu.

Kolize zepředu / zezadu
Citlivé tlumení šoků k ochraně cestujících při nárazu

Symetrické uspořádání platformy AWD + BOXER chrání cestující před nárazy tím, že v případě kolize účinně využívá celou strukturu karosérie jako nárazovou zónu. Každý komponent v kabině byl navrhován primárně s ohledem na bezpečnost a je vyroben z materiálů, které při kontaktu s lidským tělem šetrně tlumí rázy. Tento koncept vychází z toho, že i ta nejmenší součást vybavení vozu se může stát velmi nebezpečnou, jestliže při nárazu získá značnou kinetickou energii. Dále používáme bezpečné pedály a tvar sedačky, který snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu.

Koncept „Break-away Engine“
Směrování motoru při čelním nárazu pod vůz,
aby nedošlo k poranění cestujících

Automobily Subaru jsou tradičně poháněny horizontálně uloženými motory s protiběžnými písty SUBARU BOXER. Díky nízko položenému těžišti je možno umístit celý poháněcí a přenosový systém a další komponenty do jedné pomyslné přímé a symetrické linie. Tento designový koncept umožňuje motoru, aby se v případě čelní kolize „ponořil“ resp. podklouznul pod podlahu vozu. Toto řešení se osvědčilo jako mnohem bezpečnější než u jiných motorů, jejichž převodovky a jiné poháněcí komponenty jsou při kolizi mnohdy vtlačovány právě do kabiny vozu.


Přední bezpečnostní pásy
Přední bezpečnostní pásy coby zádržné komponenty při neočekávaných nehodách

Přední bezpečnostní pásy ve vozech Subaru mají řadu přídavných bezpečnostních prvků. Předepínací mechanismy utahují bezpečnostní pásy okamžitě během kolize a udržují cestující pevně v jejich sedačkách. Omezovač zatížení udržuje napětí v bezpečnostním páse na takové hodnotě, aby bylo sníženo riziko poranění hrudníku. A nastavovač pásů umožňuje upravit polohu ramenní části pásu tak, aby pás padnul osobám různého vzrůstu.


Zadní bezpečnostní pásy
Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedačkách pro vyšší bezpečnost

Všechna zadní sedadla ve vozech Subaru jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, které pevně zachycují pas a hrudník cestujících. Do všech zádržných systémů je integrován mechanismus pro dětskou sedačku (ALR).

SRS airbagy a sedačky řidiče a spolujezdce
Okamžité nafouknutí airbagů

SRS airbagy pracují v tandemu s bezpečnostními pásy a společně chrání cestující. Hlavní airbagy jsou složeny do kompaktní velikosti a uloženy ve středu volantu resp. v přístrojové desce před spolujezdcem a při kolizi se velmi rychle nafouknou, aby poskytly cestujícím přídavnou ochranu.


SRS: Supplemental Restraint Systém (doplňkový zádržný systém).

Design sedačky ke zmírnění šoků
Snížení nebezpečí poranění krční páteře i jiných poranění

Při nárazu do zadní části vozu hrají sedačky při ochraně cestujících extrémně důležitou roli. Standardní přední sedačky ve vozech Subaru jsou vybaveny mechanismy, které snižuje šoky třemi cestami: (1) Aktivní hlavové opěrky udržují hlavu ve vzpřímené poloze. (2) Šok působící na hlavu absorbují hlavové opěrky vyrobené s dvojitou vnitřní strukturou tak, aby bylo minimalizováno riziko poranění krční páteře. (3) Celý sedák sedačky absorbuje šok, který vrhá cestující směrem vzad a minimalizuje nárazovou energii přenášenou na těla cestujících.
Materiály absorbující šok jsou použity také pro obložení stropu a na dalších plochách v kabině vozu, vše s cílem snížit energii působící při nárazu na hlavy cestujících.


SRS: Supplemental Restraint Systém (doplňkový zádržný systém).

Bezpečné pedály
Eliminace poranění dolní části nohou

Jestliže dojde k nárazu v přední části vozu, pohybují se pedály mnohdy směrem vzad k nohám řidiče. Všechny vozy Subaru jsou vybaveny automaticky zatahovanými pedály, které minimalizují tento typ poranění. Brzdové pedály jsou zadržovány pomocí speciální západky a šok absorbující spojkové pedály (modely s manuálním řazením) omezují změny polohy pedálu. Stupačka pro levou nohu (modely s automatickou převodovkou) je rovněž opatřena materiály, které absorbují náraz tak, aby bylo sníženo riziko poranění řidičových nohou.

Boční kolize, převrácení vozu
Konstrukce karosérie, která chrání cestující při boční kolizi nebo převrácení vozu

Firma SUBARU instaluje do dveří vozu na každé straně výztužné prvky, které chrání cestující při boční kolizi. Vysoká úroveň tuhosti karosérie dosažená díky kruhovým výztužným rámům chrání celou kabinu v případě kolize nebo při převrácení vozu. Dále pomáhají přední a boční SRS airbagy a absorpční materiály v celém interiéru chránit hlavy a těla cestujících v kabině, která je celkově konstruována tak, aby snižovala šoky v případě kolizí.

Prstencové výztuže karoserie
Srdce komplexní bezpečnosti

V roce 1996 představila značka Subaru nový koncept pro první generaci modelu Forester: Karosérii s kruhově uspořádanými výztužnými rámy, které chrání centrální kabinu před nárazy z jakéhokoliv směru při čelním, bočním či zadním nárazu. Model Forester se stal okamžitě po celém světě hitem díky vysoce bezpečné, funkční a na výkon zaměřené karosérii. Design této karosérie se vyznačuje kruhovou konstrukcí, která spojuje sloupky A, B, a C, střechu a podlahu a společně se zesílenými bočními lištami a bočními výztuhami tvoří v karosérii pomyslnou klec, které obepíná celou centrální kabinu. Tato konstrukce efektivně absorbuje nárazy z jakéhokoliv směru a propůjčuje kabině solidní ochranu. Konstrukce pod označením „kruhově uspořádané výztužné rámy (Ring-Shaped Reinforcement Frames) byla z modelu Forester převzata a dále rozvinuta pro první generaci modelu Legacy, který byl uveden na trh v roce 1989 s tuhou karoserií postavenou dle stejného konceptu. Tento design byl původně označován jednoduše jako karosérie zabezpečená proti částečně přesazenému nárazu, přičemž jedinečná kruhovitá konstrukce spojující všechny sloupky se střechou a podlahou jednoznačně prokázala vysokou úroveň ochrany kabiny vozu při nárazu.

Boční / hlavové SRS airbagy
K ochraně všech cestujících

Během boční kolize vystřelí boční airbagy instalované do vnějších kontur sedaček řidiče a spolujezdce, nafouknou se a chrání pas a hrudník řidiče nebo spolujezdce. Při převrácení vozu nebo při boční kolizi vystřelí hlavové airbagy z interiérového obložení stropu vozidla a chrání hlavu a krk řidiče a spolujezdce i osob nacházejících se na zadních sedadlech. Hlavové airbagy poskytují velkou chráněnou plochu kolem hlavy a jsou účinné u cestujících různého vzrůstu a sedících v různých polohách. První generace modelu Forester uvedená na trh v roce 1997 byla prvním vozem Subaru s instalovanými bočními SRS airbagy. Hlavové airbagy byly poprvé použity ve čtvrté generaci modelu Legacy v roce 2003.


SRS: Supplemental Restraint Systém (doplňkový zádržný systém)

Výztuhy bočních dveří
První ochranná linie při boční kolizi

Do dveřních rámů byly zapracovány výztuhy, které zabraňují destrukci kabiny při boční kolizi a zajišťují bezpečnost cestujících v kabině. Tyto výztuhy byly zavedeny jako standard do všech modelů Subaru počínaje druhou generací modelu Legacy v roce 1993.

Náraz absorbující sloupky / střešní lišta
Nešetříme na prvcích absorbujících nárazovou energii

Konstrukce, která dokáže absorbovat nárazovou energii, je použita u všech ploch kolem sedačky a hlavy řidiče a spolujezdce tak, aby byla při kolizi zajištěna maximální míra ochrany.

Ochrana proti převrácení
Extrémně tuhá karosérie pomáhá chránit kabinu během převrácení vozu

Každý automobil SUBARU se může pochlubit výjimečnou stabilitou při jízdě díky nízko položenému těžišti a systému zavěšení kol, který poskytuje excelentní trakci. V podstatě jsou vozy Subaru navrženy tak, aby bylo riziko převrácení velmi malé. Když se však vozidlo převrátí, ať už z jakéhokoliv důvodu, vysoká tuhost karoserie vyztužené kruhovitými rámy a deformace materiálů absorbujících nárazovou energii pomáhají chránit kabinu před nebezpečnou deformací. Materiály absorbující nárazovou energii jsou použity na stropu a v interiéru kabiny, přední boční SRS airbagy a hlavové SRS airbagy a další bezpečnostní prvky také pomáhají redukovat jakýkoliv ráz působící na hlavy všech cestujících.

Ochrana chodců
Filosofie bezpečného designu chrání životy chodců a zmenšuje riziko zranění

Jednou z charakteristik motoru BOXER je jeho nízký konstrukční profil. To umožňuje získat volný prostor mezi kapotou vozu a motorem a lépe absorbovat nárazovou energii, když je chodec vržen na vozidlo a hrozí mu vážné poranění hlavy. Dokonce i panty kapoty a plynové vzpěry kapoty jsou navrženy tak, aby tlumily nárazy, a přední nárazník je konstruován tak, aby absorboval energii při střetu s nohami chodců. To jsou jen některé z cest, jak značka SUBARU navrhuje každý aspekt svých vozů s cílem chránit zdraví a životy cestujících, chodců i dalších osob.

Předek vozu (nárazník)
Menší riziko poranění noh chodců

V oblasti předního nárazníku je použita konstrukce, která absorbuje nárazovou energii právě v místech, kde je největší pravděpodobnost střetu s nohami chodce v případě nehody. Konstrukce absorbuje nárazovou energii, která by jinak byla přenášena na nohy chodce a způsobila by poranění jeho kolenních kloubů a dalších částí těla.

Kolem přední kapoty
Zabránit zranění chodce kdykoliv je to možné

Obvykle jsou to těžké a pevné předměty, jako například motor umístěný bezprostředně pod přední kapotou vozu, které omezují množství nárazové energie, které je možno v této oblasti absorbovat. Nicméně horizontálně uložený motor s protiběžnými písty je v motorovém prostoru uložen mnohem níže, než je tomu u motorů jiných typů. To umožňuje vytvořit volný prostor mezi přední kapotou a vrškem motoru, takže vzniká velká deformační zóna v horní části motorového prostoru. Navíc k ocelovým kapotám, které dokážou absorbovat velké množství nárazové energie, je instalován rám, který zajišťuje rovnoměrné rozložení rázů na celou plochu kapoty. Přední část kapoty je rovněž navržena jako deformační zóna, která se snadno sroluje. Dokonce i panty a plynové vzpěry přední kapoty jsou navrženy tak, aby minimalizovaly případná zranění chodců.

Uvolnitelné modulární přední stěrače
Zabránit zranění chodcovy hlavy

Přední stěrače jsou navrženy tak, aby se jejich hřídelky při nárazu uvolnily. Toto modulární uspořádání minimalizuje riziko poranění chodce koncem stěrače v případě, že je chodec vržen na přední kapotu vozu.

Kompatibilita při čelním nárazu
Při stavbě vozu myslíme i na druhé
Při střetu dvou vozidel je obvykle více poškozeno to menší a lehčí z nich. Firma Subaru vynaložila značné úsilí, aby zajistila adekvátní úroveň bezpečnosti i směrem k druhému vozidlo, a to díky účinnému, ráz absorbujícímu rámu a pevné kabině, která chrání cestující ve vozidle Subaru v neposlední řadě i za pomoci sofistikovaných zádržných a bezpečnostních systémů.