Symmetrical AWD

Subaru se už před půl stoletím stalo první automobilovou značkou na světě, která nabídla pohon všech kol v běžně dostupných a sériově vyráběných rodinných autech...


Čím je pohon všech kol Subaru výjimečný?

Zatímco většina systémů na trhu vznikla jako rozšíření, čili zkomplikování pohonu předních či zadních kol, vozy Subaru jsou už od počátku navržené pro pohon všech kol. Hnací soustavu tedy nekomplikují žádná přidaná zařízení, přenos síly je maximálně přímý a konstrukce téměř dokonale symetrická.

Proč se označuje jako symetrický?

Stejně jako motýlí křídla, i hnací soustava Subaru je zcela souměrná na obou stranách vozu a současně klade důraz na co nejnižší těžiště. Konstrukce systému v ose pohybu, téměř dokonalá souměrnost hnacího ústrojí a uložení všech součástí nízko u země znamenají výbornou směrovou stabilitu a skvělou odezvu všech poháněných kol.

Co tato koncepce přináší řidiči?

Extrémní jízdní schopnosti, skvělý záběr všech kol a ohromný náskok z pohledu ovladatelnosti. Symmetrical AWD svou konstrukcí také potlačuje boční i podélné náklony karoserie, ke kterým dochází při průjezdu zatáčkami a brzdění. Výsledkem je maximální stabilita v každé jízdní situaci.

Co Symmetrical AWD znamená z technického hlediska?

Celá soustava pohonu, od podélně uloženého plochého motoru boxer až po diferenciál zadní nápravy, dodržuje přísně symetrické uspořádání v jedné linii. Výhody plochého motoru, který lze zabudovat níže než obvykle, se násobí možností posunutí těžiště vozidla co nejníže a zároveň směrem do středu celého vozu.

Mají všechna Subaru symetrický pohon všech kol?

Ano, mají. Pohon Symmetrical AWD od Subaru se nabízí v několika různých variantách v závislosti na typu vozidla a použité převodovce. Jeho základní charakteristika je ale vždy stejná. Výjimkou je pouze sportovní kupé BRZ, které má pohon zadních kol.

Je Subaru první značkou, která s pohonem všech kol přišla?

První verze pohonu všech kol s několika diferenciály se objevovaly už na přelomu 19. a 20. století v závodních speciálech, později i v offroadech a těžké technice. Prvním rodinným autem vyráběným ve velkých sériích se však stalo až Subaru Leone v roce 1972. Díky němu je Subaru prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě.

Sledujte nás: