Nákup SUBARU

13 odpovědí na otázku proč koupit SUBARU.
Život je otázkou volby. Člověk může kupovat to, co je aktuálně v módě, může jít spolu se středním proudem a stejně tak může zapadnout v davu. Platí to o názorech stejně jako o obuvi, výběru dovolené nebo o volbě nového automobilu. Značek, které můžeme s klidným svědomím zařadit do „středního proudu“, je spousta. Všechny lákají zákazníky na stejné triky, všechny používají podobné technologie a ve výsledku se nakonec navzájem příliš neliší. Jednou z výjímek je automobilka SUBARU. Už více než půl století jde svou vlastní cestou, používá řadu technických řešení, která jinde nenajdete, stále si zachovává tvář a charakter. Přesně toto je jeden z hlavních důvodů, proč Subaru přestálo nejednu krizi, proč je stále o modely této značky zájem, a především, proč si tuto automobilku vybrat. Že vám tento argument nestačí? Nevadí, máme pro vás dalších 13 odpovědí na otázku, proč zvolit značku SUBARU.
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12 13.
1. PROTOŽE POCTIVOU MECHANIKU NIČÍM NENAHRADÍŠ
V dnešní době se až nebezpečně množí případy nejrůznějších náhražek. Na trh přicházejí automobily, které kvůli lepšímu a sportovnějšímu dojmu už nesázejí na zvuk motoru, ale přehrávají řidiči zvuk vylepšený pomocí audiosystému. Dříve v terénu schopné automobily si ponechávají stejný název, stejné označení svých systémů, ale při bližší prohlídce se jen tak mimochodem zjistí, že je vše úplně jinak. Jak řekl jeden kolega, „tváří se to jako steak, ale ve finále jíte sójové maso“. Potkat kombi střední třídy, nebo dokonce model nižší kategorie osazený klasickým mezinápravovým diferenciálem je už téměř zázrak. Většina sází na mezinápravovou spojku, která sice na první pohled funguje velmi rychle, ale poctivý mechanický diferenciál nikdy nahradit nemůže. Proč? Odpověď je jednoduchá – tření. Kde je spojka, tam je tření, kde je tření, tam je větší opotřebování. Ne nadarmo mají pravé off-roady vždy mezinápravový diferenciál, nikoliv mezinápravovou spojku. Subaru používá systém s diferenciálem integrovaným do manuální převodovky. Coby uzávěrka diferenciálu zde funguje zcela samostatně viskózní spojka, která zasáhne v případě, že začne některé kolo prokluzovat. U pětistupňových převodovek kombinovaných s benzinovými motory má řidič k dispozici dokonce také redukční převod, což je záležitost, o které si může drtivá většina velkých SUV nechat leda tak zdát.
2. PROTOŽE SUBARU MÁ ZKUŠENOSTI
Subaru oslavilo 40. výročí svého systému pohonu všech kol. Psal se rok 1972 a tato japonská automobilka představila na domácím trhu přelomový model Leone Estate Van 4WD, což byl vůbec první vůz značky Subaru využívající pohon všech kol. Šlo o jasnou trefu do černého, protože od představení Leone 4WD se prodala většina exemplářů tohoto modelu právě ve verzi 4x4. Během následujících 40 let hrál koncern FHI roli průkopníka osobních vozů s pohonem AWD. Za celá čtyři desetiletí svůj systém stále zdokonaloval a výsledkem je vysoká míra stability za deště, sněhu a při jízdě vysokou rychlostí.
3. PROTOŽE V ČR JSOU I HORŠÍ SILNICE
Čím větší, tím lepší. Podle tohoto hesla se řídí spousta automobilek a také zákazníků, kteří neváhají koupit si na svého miláčka až nesmyslně velká kola. Jednou jsem jel s takovým vyšperkovaným opravdu krásným kombíkem po D1 a stačil se divit. Jezdit s podobným automobilem o této dálnici je jednoduše utrpení. Rekonstrukce už měla začít, ale nějak se odložila. České silnice mají k ideálu daleko a vzhledem k neustálým škrtům se dá dost dobře předpokládat, že se zase všichni budeme na jaře svorně divit tomu, co v ČR dokáže jedna zima udělat s takovou pěknou klasickou českou silnicí. Kdo někdy seděl ve Foresteru, Outbacku nebo třeba v novém XV, ten moc dobře ví, v čem je nesporná výhoda modelů značky Subaru. Mají totiž podvozek přímo ideálně naladěný na nekvalitní české silnice. D1? Rozbitá okreska? Polní cesta? Louka? Je to úplně jedno. Podvozek odfiltruje všechno a výsledkem je fakt, že zmiňovaný Forester nebo Outback nemá v tomto ohledu ve své kategorii konkurenci.
4. PROTOŽE ŘÍDIT SUBARU 4X4 JE KONCETRT. KONCERT PRO 4 KOLA
Subaru má na trhu specifické postavení. Specializuje se na auta s trvalým pohonem všech kol a v poslední době jsou jeho hlavní doménou tzv. crossovery a modely z kategorie SUV (Sport Utility Vehicle): Outback, Forester a XV. Spojení unikátního pohonu všech kol Subaru Symmetrical AWD a plochého motoru Subaru boxer s protiběžnými písty zajišťuje maximální bezpečnost a radosti z jízdy. Řídit vozy Subaru proto znamená prožít za volantem skutečný koncert pro všechna čtyři poháněná kola. Hudba, stejně jako řízení, přináší spoustu radosti, emocí, vášně. Proto se Subaru v komunikaci inspirovalo italským hudebním názvoslovím a každému z modelů Subaru našlo ten nejvhodnější výraz.
XV
Novinku v nabídce Subaru nejlépe vystihují dvě slova – Urban Adventure, která lze přeložit jako „městské dobrodružství“. Vůz v sobě spojuje tradiční přednosti značky Subaru, jako jsou radost z jízdy, špičková technika, vysoká úroveň bezpečnosti nebo atraktivní vzhled. Design je navržen v novém stylu zvaném Protren. Tento název vznikl složením výrazů „profesionální nástroj“ a „trendy design“. Přestože jde o kompaktní crossover, podařilo se vytvořit dostatečně prostorný interiér. Velkou měrou se na tom podílí rozvor náprav 2635 mm, z něhož těží především cestující vzadu. Pohon crossoveru zajišťují dva zážehové a jeden vznětový čtyřválec. Základ tvoří zcela nová jednotka 1.6 l o výkonu 84 kW (114 k), která se standardně dodává s pětistupňovou manuální převodovkou vybavenou redukcí. Výkonnější alternativou je benzinový dvoulitr nabízející 110 kW (150 k). Ten standardně spolupracuje, stejně jako naftový motor, se šestistupňovým manuálem. U obou zážehových jednotek lze manuální převodovku vyměnit za automatický Lineartronic. Naftový čtyřválec vyprodukuje 108 kW (147 k) a kromě dynamického jízdního projevu poskytuje nadprůměrně nízkou spotřebu. V kombinovaném cyklu si XV vystačí pouze s přídělem 5,6 l nafty na 100 km.
LEGACY
Nejen ušlechtilý, ale také seriózní nebo reprezentativní, to jsou charakteristiky, které nejlépe vystihují model Legacy. Základní sedan je dlouhý 4730 mm, široký 1780 mm a vysoký 1505 mm. Zárukou více než dostatečného prostoru jak vpředu, tak především na zadních sedadlech je rozvor náprav 2750 mm. Pokud potřebujete ještě praktičtější interiér, můžete sáhnout namísto sedanu po karoserii kombi. Ta je o 45 mm delší a o 30 mm vyšší. Především pak nabízí základní objem zavazadlového prostoru 526 l. Při sklopených sedadlech je možné dostat se až na 1726 l. Nabídka je shodná pro sedan i kombi a čítá jeden naftový a jeden zážehový motor. V případě dieselu jde o známý Boxer Diesel o objemu 2 l, v případě zážehové jednotky mohou zájemci sáhnout po čtyřválci s objemem 2,5 l. V době finanční krize je každá koruna dobrá a i pro takové zákazníky má Subaru řešení. Nabídka benzinového Legacy zahrnuje taktéž možnost přestavby na pohon LPG. V nabídce pro model Legacy najdete celkem dvě výbavy – Active a Comfort. V obou případech je seznam jednotlivých prvků velice dlouhý a zahrnuje všechno možné včetně dvouzónové automatické klimatizace, parkovací kamery, tempomatu, pohonu všech kol, elektrických oken atd. Vyšší úroveň přidává například DVD navigační systém, elektricky ovládané střešní okno, bezklíčkové odemykání a startování nebo kožené čalounění interiéru.
OUTBACK
Outback se v historii stal jedním z prvních modelů spadajících do kategorie allroad. Tento model nabízí kombinaci reprezentativního vozu se schopnostmi a praktičností nejlepších SUV. Mnohé z nich pak překonává i světlou výškou 200 mm. Oproti výchozímu modelu Legacy disponuje praktickým oplastováním spodní části karoserie. To přijde vhod nejen v terénu, ale i v hustém městském provozu, kde o nějaký ten škrábanec není nouze. Nebylo by to Subaru, kdyby Outback postrádal propracovaný systém stálého pohonu všech kol a motory typu boxer. Zde si můžete dopřát i nejvýkonnější šestiválec o objemu 3,6 l, který ve spojení s pětistupňovou automatickou převodovkou dělá z Outbacku pravý koráb silnic s maximální rychlostí až 230 km/h. Posádku hýčká i interiér, kde nechybějí moderní měkčené materiály a luxusní prvky výbavy včetně integrované navigace, parkovací kamery, elektricky nastavitelných sedadel a tak dále. Kromě vrcholného šestiválce je Outback k dispozici také s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 l (123 kW/167 k). Standardem je šestistupňová manuální převodovka, případně lze sáhnout po bezestupňovém automatu Lineartronic. Pro evropské zákazníky je určitě nejzajímavější naftové provedení s osvědčeným dvoulitrovým plochým čtyřválcem. Ten si v případě Outbacku řekne v kombinovaném provozu o 5,9 l/100 km a maximálně se rozjede na bezmála 200 km/h.
FORESTER
Nyní už třetí generace Foresteru oslovuje zákazníky, kteří shánějí pohodlný maximálně prostorný vůz do náročného provozu v horách i v terénu. V rámci poslední modernizace bylo vylepšeno zavěšení kol pro ještě větší stabilitu a radost z jízdy. Příjemněji se budete cítit také v interiéru, který díky lepšímu sladění a atraktivním stříbrným dekorům vypadá ještě hodnotněji než dříve. Zásadní novinkou je zcela nový zážehový boxer o objemu 2,0 l třetí generace, který vedle vyššího točivého momentu v nízkých a středních otáčkách má i o 10 % nižší spotřebu paliva. Mistrem úsporného provozu je dieselový boxer s kombinovanou spotřebou 6,3 l/100 km. Subaru Forester je zároveň jedním z mála automobilů kategorie SUV, který má redukci a který se nebojí ani těžšího terénu.
WRX STI
Nestačí hrát, zkuste pokaždé vyhrát. Nic totiž není tak přesvědčivé jako jízda s legendárním modelem WRX STI osazeným přeplňovaným čtyřválcem o celkovém výkonu 221 kW (300 k) a točivém momentu 407 Nm. Sofistikovaný pohon všech kol umožňuje nastavit svornost mezinápravového diferenciálu, který navíc využívá pro co nejrychlejší reakci dokonce hned dva typy uzávěrky (elektronickou a mechanickou). Kdo touží po opravdové legendě, pro něj je připraveno provedení sedan s ikonickým zadním křídlem. Stejný charakter a stejné charisma zabalené do poněkud praktičtější karoserie pak poskytuje kompaktnější hatchback. Sklopením zadních sedadel vznikne prostor o objemu 1216 l. Ceník WRX STI dává na výběr dvě kompletní výbavy. Díky vyšší úrovni TOP získá zákazník exkluzivní prvky typu sportovních sedadel Recaro nebo kovaných disků BBS.
5. PROTOŽE SUBARU ČR MÁ NAVAZUJÍCÍ ZÁRUKU (CELKEM AŽ 7 LET) A JE NA KAŽDÉM ROHU
Japonská automobilka standardně nabízí záruku na 3 roky nebo 100 000 km, podle toho co nastane dříve. Importér SUBARU ČR prostřednictvím svých autorizovaných míst nabízí podmínky pro navazující záruku na další 2 roky, a na další 2 roky můžete za výhodných podmínek záruku dokoupit, čili máte až 7 roků garance! Autorizovaného prodejce a servis značky Subaru v současnosti potkáte „na každém rohu“, servisní síť je široká. Po České republice je celkově 19 prodejních a 26 servisních míst v devatenácti městech. Kromě Prahy nebo Brna najdete Subaru také třeba v Jihlavě, Liberci, Opavě, Ostravě, Sedlčanech, Zlíně či v Plzni. Není tedy nic jednoduššího než si domluvit termín na svůj soukromý koncert Subaru 4x4.
6. PROTOŽE ŽÁDNÁ CESTA NENÍ DOST DLOUHÁ
Je konec června, venku je skoro třicet stupňů (já vím, je to těžké, ale zkuste si to představit), začíná dovolená. Všechno připravit, zabalit, naložit a vzhůru vstříc novým dobrodružstvím. Moc dobře si pamatuji, jak jsem jako malé dítě pomáhal tátovi při nakládání věcí na rodinnou dovolenou a na jeho nevěřícné otázky typu „Kolik tam toho ještě je?!“. Letos jsem vyrazil „pro změnu“ do Chorvatska a na cestu si vzal naftového Forestera. Nad zmíněnými vzpomínkami jsme se na dálnici už pouze dobře bavili.

Trasa naší cesty vedla z Prahy přes Bratislavu, Balaton, Záhřeb a Plitvická jezera až na poloostrov Pelješac. Dohromady i s dalšími výlety téměř 3000 km, během nichž měl Forester ukázat, co v něm doopravdy je. A ukázal, že pro cesty za dobrodružstvím jde o ideální automobil. Kde začít? Třeba u zavazadelníku. Vždycky mi přišlo trochu úsměvné přetahování a dohadování o tom, zda mám o 20 l více nebo méně. Jakmile se bavíme o hodnotách kolem 500 l, a to se bavíme, pak je objem minimálně dostatečný a mnohem důležitější je tvar. Náš Forester nabízí příkladně pravidelný zavazadelník, a navíc možnost jednoduše sklopit zadní sedadla, čímž dostanete zcela rovnou plochu, kde by se dalo i spát. S přibývajícími hodinami strávenými za volantem bylo jasno o další věci. Podvozek. Můžete si být jisti tím, že automobil, který dokáže být pohodlný na českých silnicích, ve zbytku Evropy už nic nepřekvapí. Dálnice, maďarská rozbitá okresní silnice nebo třeba výjezd v chorvatských horách do výšky přes 1000 m n. m. Pro Forester zábava… Pokud jste koncem prázdnin vyrazili do zahraničí, asi jste se u čerpacích stanic nestačili divit. Ceny pohybující se v přepočtu kolem 40 Kč za litr paliva vůbec nebyly výjimečné. Naopak dost často tuto hranici podstatně překračovaly. Evropě vládne krize a každý chce šetřit. Spotřeba paliva je tak záležitost velmi pečlivě sledovaná, obzvlášť při dlouhých a finančně náročných cestách na dovolenou.

Subaru už před několika lety představilo trumf, který těžko hledá konkurenci. Naftový motor využívající koncepci boxer nikde jinde nenajdete. Symetrické rozložení válců a sil působících na písty znamená velice klidný a vyvážený chod a jako bonus si k tomu připočtěte nízkou spotřebu, ke které není potřeba systém start/ stop. Boxer Diesel nemá problém běžně jezdit se spotřebou mezi 6–7 l. Ano, někteří konkurenti umí méně. Jenže každé naftové Subaru je stálá čtyřkolka. Abych se vrátil k našemu Foresteru. Průměrná spotřeba nakonec skončila na 7,8 l/100 km. Zdá se vám to hodně? Opak je pravdou. Za tímto údajem stojí převážně dálniční jízda rychlostí 130 km/h, plně naložený automobil, a hlavně windsurfingový plovák na střeše. Týden se Subaru Forester jasně ukázal, že vozy této značky jsou ideální na dlouhé cesty. Kombinace pohonu všech kol, úsporného dieselu, praktického interiéru, ale třeba také výborných sedadel má své velké kouzlo.
7. PROTOŽE SPOTŘEBA JE DŮLEŽITÁ
Když se řekne slovo „spotřeba“, každému se logicky vybaví naftový motor. Nicméně i benzinové jednotky značky Subaru nabízejí velice zajímavá čísla, a to především proto, že jde vždy o čtyřkolky, které se ale ve výsledku vyrovnají konkurentům se stejně objemným motorem, ovšem s pohonem pouze jedné nápravy. Například nový zážehový dvoulitr si pod kapotou Foresteru řekne v kombinovaném provozu o 7,5 l/100 km, v kombinaci s modelem XV dokonce jen o 6,9 l/100 km. Dalším příkladem je větší Legacy osazené výkonnější „dva-pětkou“, které potřebuje v kombinovaném provozu pouze 8,1 l/100 km.
8. PROTOŽE BOXER DIESEL JE UNIKÁT
Frankfurtský autosalon roku 2007 se velmi výrazně zapsal do automobilové historie. Na stánku značky Subaru si světovou premiéru odbyl unikátní naftový čtyřválec Boxer Diesel. Subaru si během vývoje dalo za cíl ještě kompaktnější konstrukci, než mají zážehové motory. První prototyp měl objem 1,3 l, druhý 1,7 l a nakonec se do sériové výroby dostal dvoulitr, který používá všechny vyspělé technologie: vstřikování typu Common-Rail (dodává společnost Denso) se vstřikovacím tlakem 180 MPa, variabilní turbodmychadlo, filtr pevných částic nebo rozvod řetězem. Z objemu 1998 cm3 podává Boxer Diesel výkon 110 kW/3600 ot./min. (u některých modelů sníženo na 108 kW) a maximum točivého momentu 350 Nm je k dispozici mezi 1600–2400 ot./min. Naftový čtyřválec Subaru zaujme tichým a vyrovnaným chodem, samozřejmě nízkým těžištěm, nečekanou přímočarostí a nízkou spotřebou. Sluší se připomenout, že konstrukce boxer je mezi dieselovými motory unikátem, který žádná jiná automobilka nenabízí. Aktuálně si můžete pořídit Boxer Diesel ve spojení s modely Impreza, XV, Forester a Legacy/Outback, a to se šestistupňovou manuální převodovkou. Nebude to ale dlouho trvat a nabídka se rozroste také o automat, který bude možné kombinovat s dieselem.
9. PROTOŽE SUBARU JE LEGENDA
Je neděle, venku mlha, chvílemi prší takovým způsobem, až to není hezké, na silnicích nepotkáte kromě houbařů loudajících se směrem ke svým oblíbeným lesům vůbec nikoho. Otáčím na Sport Sharp, vypínám stabilizaci. Mezinápravový diferenciál nechávám v režimu Auto, řadím jedna, vytáčím motor přibližně na 3000 ot./min. Chvíle soustředění, plyn na podlahu a zároveň pustit spojku. Vůz se zakusuje do mokré hlíny, zadek naznačuje, že by snad mohl být i rychlejší než předek a přeplňovaný plochý čtyřválec mě tlačí do sedačky. Tři, čtyři, pět, šest tisíc…
Rozsvěcuje se červené světélko na přístrojovém štítu, nejvyšší čas přeřadit. Za dva, během několika vteřin míjí ručička tachometru stovku. Na opuštěné okresce, mokré silnici, za deště… Za tři, blížím se 150 km/h, před levotočivou zatáčkou ostrá brzda, meziplyn, dvojka, auto se začíná hrnout bokem, plný plyn, decentní drift a ven ze zatáčky takovou rychlostí, až z toho smekají klobouky jak houbaři, tak jejich nasbírané houby. Tohle je Subaru WRX STI. Motoristická historie pamatuje řadu legendárních modelů, ale takových, které vás chytnou za srdce a na které zároveň nemusíte šetřit od narození do smrti, mnoho není. Subaru si Imprezou WRX STI získalo obrovské množství fanoušků a důvod je úplně prostý. Nejde o žádný trochu vylepšený hatchback ani nějaké rádoby rychlé auto, tohle je jednoduše speciál určený pro závody rally, který se dostal do prodeje a se kterým můžete jezdit v běžném provozu. 

Současná generace trochu ubrala z nekompromisního chování generací předchozích, ale stále k jejímu úplnému zvládnutí potřebujete najet nemalý počet kilometrů a jisté zkušenosti. Ona prohlášení o bestii nejsou daleko od pravdy. Pohon legendárního WRX STI má na starost plochý přeplňovaný čtyřválec o objemu 2457 ccm, který poskytuje maximální výkon rovných 300 k (při 6000 ot./min) a vrchol točivého momentu 407 Nm při 4000 ot./min. STI je továrnou na řidičovy emoce, takže zapomeňte na automatickou převodovku, na našem trhu je k dispozici pouze přesný šestistupňový manuál. Stovku zvládne WRX STI za 5,2 s, maximální rychlost činí 255 km/h. Subaru WRX STI je velice univerzální automobil. Díky systému SI-Drive mění svůj charakter. Pro běžnou jízdu tu je režim Inteligent zaměřený především na relativně nízkou spotřebu. Trochu ostřejší je režim Sport a pro opravdový požitek z jízdy nabízí WRX STI Sport Sharp, kdy má řidič pod nohou plný výkon motoru dávno předtím, než sešlápne pedál plynu až na podlahu. Aby toho nebylo málo, můžete ještě nastavit svornost mezinápravového diferenciálu. WRX STI v režimu Inteligent je s trochou nadsázky úplně obyčejný sedan (případně hatchback). Podvozek je tužší, ale není přehnaně tvrdý, a především, stejně jako Forester nebo Outback, dokáže výborně tlumit nerovnosti a všechny možné nedokonalosti silnic.

Na druhou stranu je WRX STI stroj, který hledá na zatočených okreskách jen velmi těžko konkurenci. Je totiž úplně jedno, jestli zrovna prší, nebo svítí slunce, WRX STI má naprosto neuvěřitelnou stabilitu v zatáčkách a když už příděl adheze dojde, řidič přesně cítí, co automobil právě dělá. Nejlepší na celé věci je ale absence přemíry elektroniky. V dnešní době už i sportovní vozy nabízejí nastavení všeho možného. WRX STI má systém SI-Drive, nic víc nepotřebuje. V každém okamžiku vnímáte poctivou mechaniku. Tohle auto je jednoduše řečeno legendou, která už těžko hledá mezi sportovními automobily konkurenci. Je to vrchol nabídky, na který může být hrdá jak automobilka Subaru, tak každý šťastný majitel.
10. PROTOŽE SUBARU JE RODINA
Subaru je automobilka, která dělá věci po svém, a majitelé jejích automobilů to moc dobře vědí. Je jedno, zda si vyberete XV, Forester, nebo Legacy, vždy si budete užívat výborné jízdní vlastnosti a všemožná dobrodružství. Nic ovšem není tak zábavné, pokud nemáte někoho, s kým byste své zkušenosti a zážitky mohli sdílet. V České republice existují dva velmi početné kluby – Subaru klub a Czech subaru club. Obě sdružení pořádají zajímavé akce, kde je možné vyzkoušet si své Subaru a setkat se s novými přáteli, kteří sdílejí stejné nadšení. Také proto si řidiči SUBARU na cestě mávají a zdraví se, když se potkají.
11. PROTOŽE MĚSTO JE DŽUNGLE
Hlavní novinkou letošního roku je u Subaru model XV. Tento kompaktní crossover okamžitě po svém příchodu na evropský trh zákazníky zaujal. A není se čemu divit. Malá SUV určená převážně do města se těší velké oblibě a nové XV má všechno, co má správný crossover mít. V nabídce najdete jak malý a pro městský provoz přímo ideální benzinový čtyřválec o objemu 1,6 l, který navíc lze zkombinovat s automatickou převodovkou, tak samozřejmě i oblíbený naftový boxer. Verze s pohonem pouze přední nápravy v nabídce nehledejte, jakákoliv varianta modelu XV má standardně poháněná všechna čtyři kola, což mimochodem v kombinaci se zmíněnou „jedna-šestkou“ a automatickou převodovkou dělá z XV velice zajímavý unikát.

Jenže XV přidává kromě zajímavé nabídky motorů a kompaktních rozměrů řadu věcí navíc, přičemž nejpodstatnější je nadprůměrná světlá výška. Až budete XV porovnávat s konkurencí, dobře si zapamatujte číslo 220 mm. Právě taková je světlá výška modelu XV a opět platí, že jde v podstatě o zcela výjimečnou záležitost, protože takto vysoký podvozek v dnešní době už nenabízejí ani podstatně „teréněji“ se tvářící a mnohem větší SUV. Na první pohled se možná zdá takto velká světlá výška zbytečná, jenže to si budete myslet do té doby, než si XV vyzkoušíte – a zdaleka s ním nemusíte ani opustit brány velkoměsta, abyste ocenili přednosti, které 220 mm poskytuje. Město je džungle. Některá města jsou větší džungle, jiná menší, každopádně s klasickým automobilem neustále narážíte na mnoho příkladů, kdy si říkáte, že by pár milimetrů navíc neškodilo. Máme být konkrétní? Tak třeba ostré nájezdy do garáží, retardéry, které místy připomínají spíše schodiště, nebo v některých případech také neupravená hliněná parkoviště.

Stačí chvíle a takové plochy se rázem změní ve velice zajímavou trať pro auta kategorie off-road. A to se nebavíme o zimě. Napadne sníh, silničáři jej přes noc odhrnou na kraj k zaparkovaným automobilům. Ne vždy je v takových případech nutný pohon všech kol (ale je to jistota), nutná je vyšší světlá výška. XV nabízí jak pohon 4x4, tak nadstandardně vysoký podvozek. Žádné zdržování se u ranní rozcvičky s lopatou. Subaru XV je vůz přímo stvořený pro městský provoz, který poskytuje díky světlé výšce 220 mm, pohonu všech kol a schopnému podvozku, charakteristickému pro značku Subaru, jistotu, že městská džungle bude zábava, nikoli utrpení. Také nemusím mít obavy z toho, zda mohu zajet přímo před vchod domu, abych vyložil těžký náklad. Žádný obrubník není dostatečně vysoký. A pokud v městské džungli dojde na lámání chleba, vypomohou ochranné plasty na karoserii, případně třeba zadní kamera.
12. PROTOŽE SUBARU JE ÚSPĚŠNÉ
Kvality automobilky Subaru potvrzují kromě jiného také různé ankety. Například v anketě Auto4x4 roku patří modely Subaru k pravidelným, a hlavně úspěšným účastníkům. Zatímco v roce 2011 se model Legacy/Outback umístil v kategorii do 1 000 000 Kč na druhém místě, v roce 2012 pak získal nováček Subaru XV 1. místo v kategorii SUV/crossover do 750 000 Kč, Subaru Impreza a Legacy se v kategorii osobních aut do 1 100 000 Kč umístily na 2. a 3. místě, Subaru WRX STi vybojovalo prvenství v kategorii sportovních vozů a absolutní vítězství za nejvíc hlasů napříč všemi kategoriemi si opět odneslo Subaru XV! V anketě roku 2013 se absolutním vítězem stal opět Forester MY13 a i STIčko potvrdilo svou oblibu umístěním v TOP 10. V ročníku 2014 Forester MY14 své místo i přes dotírající konkurenci opět obhájil!
13. PROTOŽE U XV TO NEKONČÍ
Automobilka Subaru letos představila crossover XV. Tento velmi povedený automobil zaujal především výborným podvozkem a světlou výškou na úrovni terénních vozů, která ale zároveň nemá negativní vliv na jízdní vlastnosti. Subaru XV je jízdně vysoce nadprůměrné. Na co se mohou fanoušci značky Subaru těšit v budoucnu? Co bude následovat po modelu XV?

Hned po představení XV se začalo hlasitě debatovat na téma XV a Foresteru. XV je sice kompaktní crossover, ale svými rozměry se Foresteru hodně blíží, což je potřeba změnit. Subaru už připravuje novou generaci Foresteru, která se posune směrem k větším SUV tak, aby si vzájemně s XV nekonkurovali. Mnoho informací na téma nastupující generace zatím k dispozici není. Jisté ovšem je, že tato novinka k nám dorazí v březnu příštího roku. Očekávat můžeme samozřejmě osvědčenou techniku a také naftový boxer kombinovaný s automatickou převodovkou typu CVT. Dalším důležitým termínem bude polovina roku 2013, kdy se kombinace naftového motoru, pohonu všech kol a automatické převodovky objeví také v modelu Outback. Po novém Foresteru by měla přijít řada na Legacy. Jakým směrem se bude tento model ubírat, to naznačuje koncept SUBARU Advanced Tourer. Automobil je dlouhý 4580 mm, široký 1840 mm a vysoký 1430 mm. V podstatě se jedná o velmi stylové kombi používající hybridní pohon. Ten se skládá z přeplňovaného čtyřválcového boxeru o objemu 1,6 l, který kromě jiných technologií používá také přímý vstřik paliva. Spalovací jednotce vypomáhá jeden elektromotor čerpající elektrickou energii z lithium-iontových akumulátorů. Advanced Tourer je poháněn přes bezestupňovou převodovku CVT Lineartronic. Kromě hybridního pohonného ústrojí a zajímavého designu dostal koncept Subaru také druhou generaci systému EyeSight. Ten dokáže monitorovat dění kolem vozu a umí pomoci při řešení případných krizových situací. Dovnitř se vejde čtveřice cestujících, každý z nich má přitom svoje samostatné kožené sedadlo.